هرسال در ماه مولود مصادف با میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد"ص" مراسمهای مولودیخوانی در برخی از مناطق تدارک داده میشود . اشعاری در وصف پیامبر"ص" میخوانند و صلوات میفرستند و در امتداد مولودیخوانی همزمان با سرودنِ ابیاتی در وصف پیامبر"ص" که ممکن است حتّی معایب شرعی و عقیدتی هم در آن اشعار باشد علما برای شرکتکنندگان در مولودیخوانی از زندگی پیامبر "ص" یا مسائل و مشکلات روز و مسائل دینی بحث میکنند .
در مورد تاریخ میلاد پیامبر"ص" اختلاف نظر بر سر روزهای 8 ، 9 و 12 ربیعالاول میباشد اما اغلب مورّخین بر این باورند روز دوازدهم ربیعالاوّل زمان میلاد ختمی مرتبت پیامبر اکرم"ص" میباشد .
چنانچه در سایر روزهای سال نیز در تجمعات و گردهمائیها ، تولد و نشئات رسول الله "ص" را در جامعهای همچون جامعه مکه یاد آور شد و توضیح داده شود که چگونه نشئات یافت ، بزرگ شد ، وحی بر وی نازل آمد ، به چهل سالگی رسید ، هجرت و رحلت فرمودند و در مجموع تاریخ زندگانی آن بزرگ مرد را بازگو نمودن یک عمل خداپسندانه خواهد بود به دلیل اینکه مسلمانان را به یاد رهبر خودشان حضرت محمّدالمصطفی "ص" میاندازد . ما مسلمانان نه تنها بایستی زندگانی ایشان را بدانیم بلکه بازگو نمودن سیرت و زندگانی خلفا ، بزرگان دین ، اهل بیت و امهاتالمومنین بسیار کار خیر و خداپسندانهای میباشد . خوشبختانه بخشهایی از تفکرات دینی هستند که این امر را رعایت کرده و در سایر ایّام و به بهانه های مختلف رهبرشان حضرت محمّد"ص" را طبق شیوه های مذکور یاد می کنند .
هرچند که بخشهایی از مسلمانان در طول سال و خارج از این ایّام مراسماتی مشابه برگزار میکنند اما اِشکال در این خواهد بود که مراسمات تنها یکبار در روزهایی مشخص از سال آنهم در ابیات و اشعاری گاهاً شرکآمیز جشن گرفته شود . در برخی از ابیات پیامبر "ص" به درجه الھیّت رسانیده میشود و صفاتی را برای رسولالله "ص" بکار میبرند که تنها مختص به الله متعال میباشد .
اگر مولودیخوانی یک امر واجب بود ، بزرگان و من جمله نزدیکانی که پس از وفات پیامبر اکرم "ص" زیستهاند ، در سالروز رحلت وی مراسم مولودیخوانی برپا میکردند . به عقیده اجماع علمای اهل سنت یاد کردن از مولود رسولالله "ص" به این شکل که تنها یک ماە در سال برگزار میشود نوآوری در دین و بدعت به حساب میآید و بهتر است مسلمانان بجای یکبار ، چندین بار در طول سال از مراسماتی دیگر استفاده کنند تا در آن از زندگانی رسول الله "ص"بدون افراط و تفریط و بدون کاست و کم کردن از آن موارد بحث شود .
کُلُّ بِدعَةُ ضَلالة و کُلُّ ضَلالَة فِی النّار . برای شیطان ، دچار کردن به بدعت از سرکشی و گناه پسندیدهتر است زیرا زبانِ بدعت متوجه دین میشود . سفیان ثوری میفرماید : بدعت در نزد شیطان از معصیت پسندیدهتر است زیرا از معصیت میتوان توبه کرد اما از بدعت نمیتوان .
در برخی از مناطقِ کردستان نیز در ماه مولود مراسماتی از این قبیل برگزار میشود و مکتب قرآن سعی دارد با برگزاری مراسمات متعدد علیالخصوص در مساجد ، فضایی ایجاد کند که هم نفود خود را بر خانه خدا توسعه دهد و نیز اشعار مفتیزاه را جایگزین اشعاری کنند که تاکنون در مولودیها خوانده میشده است . به همین دلیل است که مکتب قرآن مِیل زیادی به چنگاندازی و استارت برپا نمودن مولودی در مساجد را دارد تا مراسمات مولودیخوانی را تصاحب کرده و فهرست برنامهها را باب میل خود تهیه و تنظیم کند .
مفتیزاده معتقد بود اکثر احادیث مبنی بر خرافات و دروغین بوده و بایستی پیروانش از آن فاصله بگیرند . احمد مفتیزاده وصیّت کرده بود : اشعار من را بخوانید چون همه آنها (هم احادیثِ واقعی و هم تفاسیر قرآن) در اشعارم وجود دارند . وی در یکی از سخنانش معترف میشود پس از آزادی از زندان ، پیروانش دور یکدیگر جمع شده و مراسماتی به این منظور تدارک دیدهاند که اکنون پس از سالها از فوت او ، این مراسمات به مولودیخوانی برای وی تبدیل گردیدە است .
معلمان مکتب قرآن در کلاسها به سایر مکتبیون میگویند : به دلیل اینکه میتوان علوم دینی ، اجتماعی ، جامعه و روانشناسی ، فلسفه ، علم ، خانواده ، پزشکی ، سیاسی ملی ، فرهنگی ، تفسیر قرآن ، احادیث واقعی و ... را از کتب کاکه احمد استخراج کرد پس تنها کتابهای کاکه احمد را مطالعه کنید و لازم نیست دور و بر خود را با سایر کتابهای دیگرشلوغ کنید !
این مکتب (شاخه قریشی سنندج) ماه مولود را به فرصتی برای تبلیغ رهبر قبلیشان (احمد مفتیزاده) و مکتب قرآن تبدیل نموده است . قاریان و خوانندگان سرودهای مذهبی خود را به طرق مختلف در مراسمات مولودی شرکت میدهد بلکه حجم بیشتری از اشعار ارائه شده در مراسم ، من جمله اشعار مفتیزاده بوده باشد .
هرگاه متوجه شوند در آن جمع با اعتراض حضار روبرو نمیشوند ، آشکارا ایدئولوژیهای مکتب قرآن را تبلیغ میکنند و آزادانه اسم احمد مفتیزاده را بر زبان میآورند . اما در غیر اینصورت ، بصورت خفیف و نا محسوس اقدام به چنین کاری میکنند تا با مخالفت مواجه نشوند .
چند سالی است مولودیخوانی برای احمد مفتیزاده توسط مکتبیها از گوشه و کنار شنیده میشود بدین معنی که هدف از برگزاری مولودی شخص احمد مفتیزاده است . در مراسمی مولودخوانی که در یکی از روستاهای کردستان همزمان با ایّامیه تولد رهبرشان احمد مفتیزاده تدارک داده شده بود از عدم اطلاع ساکنان روستا در مورد تقدیسِ رهبرشان استفاده کرده و مولودیخوانی را به مراسمی شبیه به جشن تولد مفتیزاده تبدیل کردند . اشعاری در وصف مفتیزاده میخواندند و همزمان با شنیدن نام "احمد" همگی گریه میکردند . ابتکار مکتب قرآن در این موارد چنین است : اگر کسی متوجه تقدیس آنان شود میگویند : منظور ما از احمد همان محمد (نام دیگر پیامبر "ص") است . این در حالیست که مکتبیها با شنیدن نام الله و پیامبر "ص" به هیچ وجه واکنشی ندارند یا گریه نمیکنند .
سال گذشته و در ماه مولود ، مراسمی مولودخوانی توسط عوامل مکتبقرآن در روستای "آخکند" از توابع شهرستان سقز برگزار شد . و چون پیشنماز مسجد روستا هم جزو گروه مکتبقرآن بود مراسم بطور کامل در اختیار آنان قرار داشت . طبیعیست که در این مراسم کلیه اشعار و نطقها توسط اعضای گروه و در راستای اهداف و تبلیغ مکتب قرآن خواهد بود . از همان ابتدای مراسم اشعار احمد مفتیزاده خوانده میشد و در میان برنامهها طی مباحثی در مورد زندگی و عقاید وی سخنرانی میشد . پس از آنکه حاضرین به روش برگزاری و تقدیس مفتیزاده اعتراض میکنند از مکتبیها میپرسند : این مولودی برای پیامبر "ص" است یا احمد مفتیزاده !؟ مکتبیها در پاسخ میگویند : شما نمیدانید! ، شما شخصیت کاکه احمد را نمیشناسید! ، او رهبر مسلمانان جهان است !
پس از ادامه تقدیسِ مفتیزاده از جانب مکتبیون برخی به نشانه اعتراض مسجد را ترک میکنند . برگزارکنندگان بدون توجه به نظر حاضرینِ باقیمانده ، چراغهای مسجد را خاموش میکنند و سعی دارند در تاریکی و همچون گذشته حینِ خواندنِ اشعاری در وصف احمد مفتیزاده دسته جمعی گریه کنند . اما افرادی که در مسجد باقی ماندهاند این وضع را تحمل نمیکنند . وقتی متوجه میشوند مکتبیون سعی دارند مسجد را به مکانی برای تقدیس مردگان تبدیل کنند و بجای یاد خدا و سنت و زندگانی پیامبر "ص" ، مفتیزاده را تقدیس میکنند اعتراضات خود را شدّت بخشیده در نهایت تمامی مکتبیها من جمله پیش نماز مسجد را که به مکتب پیوسته بود را از مسجد بیرون میکنند .
لازم به ذکر است مراسمی مشابه در یکی از روستاهای بانه نیز برگزار شده بود که پس از اعتراض حاضرین ، مکتبیها از تقدیس مفتیزاده و تبلیغ مکتب قرآن منصرف و دست کشیده بودند . در مسجد "امیر حسینی" واقع در شهر نغده نیز مکتبیها مراسماتی مولودی برگزار نمودهاند که اشعار مفتیزاده خوانده شده و در پایان اسم مفتیزاده را در میان دعاها آورده تا حضار برای شادی روح او آمین بگویند . منازل اعضایی که به اندازه کافی وسعت داشته یا مساجدی که پیش نمازِ آن نیلِ به عقاید مکتب قرآن داشته باشد بهترین مکان برای اجرای مراسمات مولودیخوانی مکتبیها خواهد بود . در مولودیهایی که توسط مکتبیها برگزار نمیشود ، سعی خواهند داشت اشعار مفتیزاده را به برگزارکنندگان پیشنهاد دارند تا تاثیری هرچند اندک بر آن مراسم نیز داشته باشند . مولودی خوانیهایی که توسط سایر افکار اسلامی برگزار میشود و مکتبیها نقشی در آن ندارند ، مورد نقد آنان میباشد .
مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (الروم 32) از کسانی که دین خود را پارهپاره کردند، و فرقهفرقه شدند، و هر گروهی و حزبی به آنچه نزد خود دارند خوشحالند .
مکتبیون هم من جمله احزابی هستند که به آنچه دارند خوشحال هستند و سعی دارند نوآوریهایشان را در نظر مسلمانان موجه جلوه دهند . اجماع علمای اهل سنت بر این باورند که برگزاری مولودخوانی در یک وقت معیّن از سال بدعت است . اکنون مکتبیون به این قناعت نکرده و در سالروز تولد احمدمفتیزاده هم مراسماتی مولودخوانی برگزار میکنند و یا مولودیهایی که در ماه مولود خوانده میشود را در صورت امکان به تبلیغ و تمجید از رهبرشان مفتیزاده تبدیل میکنند .
ما مسلمانان بایستی حتّیالامکان هم فرزندانمان و هم سایر مسلمانان را با شیوه زندگانی و سیرت رسولالله "ص" آشنا کنیم و به بهانههای مختلف الله و رسولش "ص" را یاد کنیم اما مکتبقرآن برخلافِ سایر مسلمانان ، الله ، پیامبر"ص" ، ماه مولود و در مجموع اسلام را دستآویزی برای تقدیس احمد مفتیزاده قرار داده و پیامبر اکرم "ص" را بە وسیلهای برای تقدیس مفتیزاده تبدیل نموده است .
تبدیل مراسمات مولودی که تا کنون برای پیامبر "ص" بوده اکنون توسط مکتبقرآن سنندج تبدیل به مراسم مولودیخوانی برای احمد مفتیزاده نه تنها عملی شرعی نیست بلکە با تقدیس و بزرگ کردن نام مفتیزاده مراسم مولودی مکتبیها تبدیل به کارناوال شرک و مردهپرستی گردیده است .
در این چهارچوب مستنداتی موجود است که به وضوح نام مفتیزاده در مقامی فراتر از پیامبر "ص" قرار میگیرد . به عنوان مثال در یکی از این مراسمات ، به گمان اشعاری در وصف پیامبر "ص" خوانده میشود اما طبق معمول و در دقایق 7 به بعد اشعار از وصف پیامبر "ص" به تعریف و تقدیس مفتیزاده تغییر پیدا می کند .
در همین مولودیخوانی و در ادامۀ قصیدۀ "مَولاي صَلّي وََلِّم دائِماً إَبَدا" که در تمام مراسمات مولودی در وصف پیامبر "ص" خوانده میشود ، مکتبیها در ادامه میخوانند :
از آن دوران تا امروز که هزارو چند سالیست ، بسیاری از داعیانش (منظور مفتیزاده) مشغول کار خود هستند . خداوند از لطف بینهایت خود باران رحمت بارانید و مجدداً آفتاب خود را نمایان ساخت و بخت را با او یار کرد بادِ رحمت فرستاد و طوفان را فراری داد و رهگذری (احمد مفتیزاده) با قدم های استوار از راه رسید . از راه دوری میآمد و خبر خوش زندگی به همراه داشت . سوغات دست او برای ملتش خنده لبهایش بود . خبر خوش رسیدنت مشارق را در نوردید و چون شوق عشق تو آمد شب و روز روح و جان نمیشناخت ! اگر کسی به مفتیزاده گفتنم ایراد بگیرد من در جواب میگویم : ای رهگذر (همان احمد مفتیزاده) تا جان میدهم دل تو را میخواهد و چنانچه من را نادان بدانی باز میگویم : کاکه احمد ، پایت را روی چشمانم بگذار و سپس در ادامه میگوید فدای تو هستم ای محمد سرم در راهت است و قربان آن نگاهت هستم که با چشمان مست میکنی !!!
بدین ترتیب قصیدههایی که تاکنون در وصف پیامبر ص بوده جای خود را به تقدیس احمد مفتیزاده میدهد و مکتب قرآن مدعیست که الله متعال مجدداً آفتابِ خود را نمایان ساخت . یعنی الله یکبار با فرستادن حضرت محمد "ص" برای مسلمانان آفتاب خود را نمایان ساخت و مجدداً برای بار دوم نیز آفتاب خود را که منظور مفتیزاده است را نمایان ساخته ! جالب است احمد مفتیزاده برخلاف سنت پیامبر و قرآن تبلیغ نموده در حالیکه پیروانش وی را با پیامبر"ص" مقایسه میکنند و اسم مفتیزاده را در کنار رسولالله "ص" میآورند . اما آنطور که قبلاً اشاره شد مکتبیون رسولالله"ص" را (نعوذبالله) به اسبابِ بزرگ نمودن احمد مفتیزاده تبدیل نموده اند .
لینک مرتبط https://www.youtube.com/watch?v=ml0iGMItn1E
لینک مرتبط https://www.youtube.com/watch?v=omlx54otzxA